Jepun Hari 12: SCMAGLEV and Railway Park

Seawal pagi kami ke stesen Nagoya.
Guesthouse kami terletak berdekatan dengan stesen ini.
Kami singgah di kaunter informasi bagi mendapatkan beberapa maklumat tentang Nagoya.

Stesen Nagoya
Pusat Informasi Stesen Nagoya

Kami ke SCMAGLEV and Railway Park.
 Saya amat tertarik dengan perkembangan jaringan keretapi di Jepun. Museum ini terletak 21.4 km dari Nagoya. Selepas menyemak Hyperdia kami mengambil Aonami Line dari Stesen Nagoya ke stesen Kinjofuto dengan harga tiket 350 yen seorang


SCMAGLEV and Railway Park di bina oleh Japan Railway Group @ JR Group yang merupakan museum kereta api sebenar yang memaparkan perkembangan dan kegemilangan perkhidmatan kereta api di Jepun.

Bangunan SCMAGLEV and Railway Park

Interior dalam

Mesin tiket

Tiket masuk berharga 1000 yen seorang dan perlu dibeli di mesin yang berada di pintu utama. 
Kemudian kami diberi pamplet peta bangunan dan tiket loteri.

Peta Tingkat 1 SCMAGLEV and Railway Park
Peta Tingkat 2 SCMLEGLEV and Railway Park

 Melangkah masuk ke ruang pertama, Symbolic Rolling Stock Hall kami disambut 3 buah kereta api sebenar, Class C62 Steam Locomotive, 955 Experimental Shinkansen 300X dan MLX01-1 Superconducting Maglev

 Experimental Shinkansen 300X 
Fastest Electronic Multiple Units in 1996

Penerangan

Sudut bacaan

Bagaimana muncung keretapi dapat mengurangkan rintangan angin.

Triangle Event Zone

Terdapat 39 gerabak kereta api yang sebenar di museum. Terdapat beberapa gerabak yang memiliki rekod dunia. Pameran di sini dapat mengembalikan kenangan era semasa ianya berfungsi.
Di sini, anda boleh melihat, menyentuh, merasa pengalaman berapa di dalam gerabak keretapi.


Railway System Learning Zone

Railway System Learning Zone

Railway System Learning Zone: Revolusi Keretapi Laju (Bullet Train)


Railway System Learning Zone

Railway System Learning Zone

Railway System Learning Zone: Landasan Bullet Train

Railway System Learning Zone

Railway System Learning Zone: Pengalaman sebenar membeli tiket Bullet Train

Railway System Learning Zone: Tiket Bullet Train



Setiap tiket yang dibeli disertakan 2 tiket untuk menyertai simulasi keretapi.
Terdapat 3 jenis simulasi dan setiap orang hanya boleh memasukkan 2 tiket dalam 2 daripada 3 kotak simulasi yang disediakan. 
Semua tiket akan dipilih secara rawak dan tiket yang bertuah dapat merasai simulasi yang dimenangi dengan bayaran yang telah ditetapkan.

Lottery Simulation Ticket Box

Rezeki suami dapat merasai simulasi shinkansen N700 dengan bayaran 500 yen.

Result of Lottery Simulation

Simulasi ini seakan akan anda memandu sendiri shinkansen. Sebelum itu, guide akan megajar cara pemanduan shinkansen. Kemudian anda boleh memilih tahap kesukaran pemanduan

Simulasi Shinkansen N700

Saya pula hanya merasai simulasi biasa sahaja yang berharga 100 yen.

Simulasi Biasa 

Kereta api telah banyak memberi kesan kepada masyarakat, budaya, ekonomi dan cara hidup orang Jepun. 
Orang Jepun banyak bergantung kepada pengangkutan kereta api dan oleh sebab inilah, perkembangan kereta api di sini amat pesat dan sentiasa ditambah baik.

Learning & Experiencing Room

C57 Steam Locomotive

Bagaimana shinkansen mengimbangi badannya.


Series 700 class, 300 class, 100 class, 0

Di tingkat 2, terdapat Greatest Railways Diorama Room dan Diorama ini adalah yang terbesar di Jepun

Learning & Experiencing Room: Diorama

Hoji 6005

Railway History Room





Gov. Railway 1st Bus

Kami turut merasai Superconducting Maglev theater. Ianya seakan-akan kami duduk di dalam sebuah Maglev. 





Tidak dilupakan eki-stamp.
Sebelum naik Aomari Line di Stesen Nagoya, JR sedang buat promosi, ada poskad keretapi, sempat capai beberapa keping dan sesuai sangat dengan eki stamp SCMLEGLEV and Railway Park.

Eki stamp yang memaparkan Series 0 Shinkansen



Cop banyak-banyak eki stamp yang cantik ini.
Cop satu dalam buku sebagai kenangan.
Rugi kalau datang Jepun tidak mendapatkan eki stamp di stesen-stesen kereta api dan tempat pelancongan.


Saya rambang mata dengan semua barang di kedai ini.
Sekejap nak beli model keretapi, sekejap rasa nak beli poskad, sekejap rasa nak beli alat tulis, sekejap rasa nak beli syiling cenderamata.
Syukur suami sedarkan diri ini dari segala nafsu bukan-bukan.



Kami mengambil keputusan untuk membeli pin shinkansen sebagai cenderamata kepada keluarga dan rakan-rakan. 
Ianya sesuatu yang berbeza. Magnet peti ais mahal sangat la...


Museum ini dibuka dari pukul 10 pagi hingga 5.30 petang. Kami di sini sehingga di halau. 
Sebelum keluar kami ke bilik air Museum yang canggih untuk mengambil wudhuk dan solat Jama' di laman luar museum.

Seterusnya kami mengambil semula Aomori Line ke Stesen Nagoya dengan tiket berharga 350 yen seorang.
Kami pulang semasa waktu puncak, sangat ramai lelaki berkot hitam di dalam kereta api. 
Berdiri sepanjang berada dalam kereta api.


Sampai sahaja kami terus ke Guesthouse, makan nasi dan serunding. 
Kemudian semak email.
Alhamdulillah berjaya lanjutkan tarikh balik.
Kami pulang pada 15 Disember tetapi kami tiada penginapan untuk 2 malam.

Selepas makan dan solat di guesthouse, kami keluar untuk mencari penginapan bagi malam besok 13 Disember dan 14 Disember.
Namun rata-rata sudah penuh.
Malam ini kami berfikir untuk penginapan malam besok.

0 comments:

Post a Comment


up