Hobi baru saya

Assalammualaikum w.b.t
Selawat dan salam ke atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad s.a.w

Pasti pelajar-pelajar sekolah sedang bergembira sekarang ini dek kerana cuti sekolah selama 2 minggu.
Apa kurangnya dengan cikgu-cikgunya betul tak? namun yang pasti cuti ini tidaklah seindah mana disebabkan tugasan menanda kertas peperiksaan pelajar yang perlu disiapkan sebelum tamatnya 2 minggu yang indah ini.

Post kali ini saya ingin berkongsi hobi baru.


Postcrossing merupakan satu projek yang membolehkan saya menerima poskad dari seluruh dunia dengan percuma. Idea utamanya ialah apabila saya menghantar satu poskad, saya juga akan menerima satu poskad daripada sesiapa sahaja di seantero dunia.


Projek ini cukup mudah! saya hanya perlu mendaftar di laman web Prostcrossing. Kemudian, apabila saya bersedia untuk menghantar poskad, saya akan menerima satu alamat secara rawak dan saya perlu menyediakan satu poskad untuk diberikan kepada alamat tersebut.

Selama 32 hari bergiat dengan hobi baru ini, saya telah menerima 2 keping poskad daripada Hong Kong dan Finland.

Dari Hong Kong

Dari Finland

Setiap hari saya pasti akan ke peti pos rumah saya untuk melihat sama ada saya telah menerima sebarang poskad atau tidak. Sangat surprise, kerana kita tidak tahu dari mana poskad tersebut dihantar. Saya bukan sahaja menerima poskad, malah saya turut menerima setem daripada postcrosser.

Bagi penyediaan sekeping poskad, saya hanya memerlukan sekeping poskad, setem 50 sen dan pelekat Mel Udara yang boleh didapati dari pejabat pos yang berdekatan.

Bahan yang diperlukan

Poskad yang sedia dihantar

Setiap kali poskad yang dikirim, menerima satu kod. Contohnya bagi kod di bawah ialah MY-104446. Saya perlu menulisnya di atas poskad dan penerima poskad tersebut akan mendaftarkan kod yang ditulis setelah menerimanya.


Seronok bukan? Apa kata anda pula cuba.
Saya tidak mampu menjelajah ke setiap pelosok dunia. Namun, saya dapat melihat dunia melalui poskad yang diterima.
Happy Postcrossing

0 comments:

Post a Comment


up