Kali ke-3 di Kota Singa

Assalammualaikum wbt,

Cuti kali ini kami ke 2 buah negara yang bersebelahan dengan Malaysia.
Tiada pesawat digunakan dalam aktiviti libur kami kali ini.
Percutian dimulakan di Johor. Kami tidur di Hotel Silka, Plentong untuk 3 hari 2 malam.
Hari pertama kami ke Legoland dan hari kedua kami merancang untuk ke Kota Singa.
Ini merupakan kali ke-3 saya ke SIngapura. Pada kali pertama saya menaiki pesawat, kali kedua menaiki bus Five Star melalui link kedua dan kali ini kami memilih untuk menaiki bus melalui Tambak Johor.
Dari Hotel Silka, kami menaiki bus ke Johor Bharu Central ataupun Johor Bharu Checkpoint dengan harga RM2.40.
Kami hanya merancang untuk balik hari sahaja.
Kami tiba di Johor Bharu Checkpoint pada pukul 10.30 pagi. Selepas melalui Imegresen, kami beratur untuk menaiki bas ke Singapura pula.
Untuk ke Singapura, kami mengambil bas ke Stesen Kranji MRT dengan kadar bayaran RM1. Wang Malaysia masih boleh digunakan untuk menaiki bas ini. Jika anda mahu menaiki bas ini silalah bersedia untuk berhimpit dan berdiri dengan kadar lebih kurang 1 jam jika Tambak Johor sesak.
Tiba di Woodlands, kami diminta turun untuk melalui Imegresen Singapura. Selepas itu, kami perlu beratur kembali untuk menaiki bas tadi dengan menunjukkan tiket bas.
Setibanya di MRT Kranji, peta laluan MRT perlu difahami. Sistem MRT di Singapura sangat bagus dan cekap jadi kami perlu khuatir tentang sesat! Bahasa Melayu masih digunakan di papan-papan tanda.
 Kami mengambil MRT ke Esplanade untuk ke Suntec City Mall.

Kali ini, kami ingin melihat bandar Singapura dengan mengambil pakej City Sightseeing Singapore
Pakej ini membolehkan kami mengelilingi Kota Singa dengan menaiki bus dan juga bot.
Bagi saya pakej ini sangat berbaloi! Dengan harga SD 33 (RM79.20), kami boleh menaiki 3 jenis bas dan bot secara unlimited selama 24 jam.
Anda boleh menetahui lebih lanjut di link : City Sightseeing Singapore
Terdapat 3 bus yang boleh dinaiki iaitu The Heritage Route Bus, The Original Tour Bus dan The City Route Bus.

Setelah membeli tiket, kami mula mengambil bus berwarna merah untuk The City Route.
Singapura sangat bersih! Sukar untuk melihat sampah di sini. Kami dibawa melalui jalan-jalan di Singapura.

Masih terdapat bangunan yang bersejarah di sini walaupun bangunan tinggi dan hebat mengelilingi bandar ini. Setiap bangunan dan jalan diuruskan dengan baik. Tiada cat yang buruk. Semuanya elok-elok belaka.
Melalui Arab Street, anda dapat melihat satu-satunya Istana Melayu di sini, bangunan lama Sekolah Arab al-Sagoff dan Masjid Singapura.

Memandangkan cuaca masih cerah, kami mahu menyelusuri Marina Bay dengan menaiki HiPPO River Cruise. Kami turun di Boat Quay.

Kami dapat melihat Marina Bay yang dikelilingi dengan bangunan-bangunan yang hebat!

Paling seronok bertemu dengan Zo Cards! Poskad PERCUMA!!!! Saya memang balun banyak juga poskad kat sini.

Kemudian, kami menaiki basThe Heritage Route untuk berhenti di Chinatown bagi menziarahi Masjid Jamek dan solat Jama' di sana. Masjid ini merupakan antara bangunan paling tertua di Singapura. Maaf ye tiada sebarang gambar disebabkan hujan yang lebat melarang saya untuk mengambil gambar.
Selepas usai solat, kami berjalan-jalan di Chinatown. Terdapat beberapa muzium yang terletak di sini dan antaranya ialah Coins and Notes Museum. Ohhhh....bertemu dengan dut paling besar didunia!!! Ahaks...

Di Chinatown juga anda dapat memasuki Tintin Shop. Saya sekadar melihat-lihat disebabkan harganya diluar kemampuan saya. Sekeping poskad saya berharga hampir RM10. Jika anda mahu mebeli cenderamat untuk dibawa pulang, Chinatown menawarkan pelbagai barangan seperti key-chain, magnet fridge, t-shirt dan tidak dilupakan poskad! Heheheheh....ya poskad!

Anda perlu mengelilingi Chinatown sebelum membeli sesuatu barang kerana anda mungkin menjumpai harga yang lebih murah. Saya dapat membeli 12 magnet fridge dengan harga SD10. Poskad pula 6 keping dengan harga SD2. Jangan diingat SD1 it murah! SD1 bersamaan dengan RM2.40.

Disebabkan hari tersebut hari Sabtu, saya tidak dapat ke Pejabat Pos Singapura untuk mengirim poskad kepada diri sendiri dan sahabat saya Goh Yin Lee. Saya juga tidak sempat singgah di Muzium Filateli Singapura.

Kami banyak menghabiskan masa di Chinatown. Seterusnya kami menaiki MRT Chinatown untuk ke MRT Kranji untuk pulang ke Malaysia. Dari stesen MRT Kranji, anda perlu menyediakan SD1.30 untuk menaiki bas ke Johor Bharu.

Tamatlah sudah perjalanan kami di Singapura. Kami akan datang ke Singapura lagi kelak!
Tentang makanan pula, kebanyakkan fast food di Singapura mempunyai label HALALtetapi harganya sememangnya mahal. Saya melihat satu set lunch Mc Donalds berharga SD4.50 (sila darab dengan 2.40) berbanding di Malaysia hanya bermula dari RM4.50. Kami membawa bekal kami sendiri bagi menjimatkan kos. Kami seramai 4 orang hanya menukar wang sebanyak SD 200 sahaja dan ianya lebih daripada cukup untuk kos 4 orang!

Anonymous said...

Salam honeysha! This is maryam from postcrossing. Last Sunday I visited Singapore with my family - thanks to your blog. However I want to share something about the city-sightseeing link that you provided in your post. I purchased the tickets (one daypass for all 3 routes) from the link you put here, for 3 adults and 2 kids they charged USD 112 on my credit card. Since I was on vacation, I did not print out the e-tickets (who would bring printer on vacations?) but I did took a screen shot of the e-tickets and saved them in my phone, plus the e-mail that I received from the city-sightseeing website that contains my booking code. When I arrived at SunTec City Mall counter, we were told to queue with other customers who have not purchased the tickets - that really make me think what the use of buying them online - I thought we could skip the queue since we already paid the ticketcs! After one hour of queue, we turned up at the counter but they told me that I need to provide the printout of the tickets - so they told me to go around SunTec City Mall and find a shop to print it. I asked them why can't they just use the booking code and the photo of the e-tickets in my phone - they told me that I bought the tickets from a third-agent party so they cannot accept the code - they really need the printout. Again, better not to buy online but just buy it on spot from the counter! After wandering around the mall - there were no printing shop - I even asked for help from several computer shops and offer to pay but all of them refused! I told them that no printing shop is available - until finally they allowed me to use their PC and provide the e-tickets! I almost exploded in anger (my two kids were very patient fortunately although it was almost two hours to solve this problem - very sakit hati to see those who did not buy online were already getting off on the bus). They should just allow me to use their PC - they have 3-4 PCs at the counter). Another thing, the city-sightseeing website charged USD 112 on my credit card, while if you buy from the counter by cash it only cost SING$ 81 (for my family of 3 adults and 2 kids). I would really advise you and your blog readers to avoid from buying tickets from the link in your post. However thanks for your briliant suggestion to travel by the bus - my family loves it. We may try it again next time but I will not buy online again.