.:Catatan ke Indonesia:.

Assalammualaikum wbt,

Indonesia,
Pada Mei yang lepas, saya dan suami ke Indonesia mengikuti rombongan sekolah.
Destinasi utama rombongan ialah ke Bandung dan Jakarta.
Sebelum ini, suami saya pernah menjejak kaki ke bumi Indonesia bersama keluarganya pada 2 tahun yang lepas.
Maka, perbandingan antara perjalanan pertama dan kedua iaitu bersama rombongan sekolah dapat dilakukan.

Kami menaiki pesawat Air Asia seawal jam 7 pagi dari Malaysia dan turun di Lapangan Terbang Soekarno-Hatta, Jakarta pada pukul 9 pagi jam Malaysia. Disebabkan perbezaan waktu GMT, jam harus diputar 1 jam kebelakang. Maka, kami tiba pada pukul 8 pagi jam Indonesia.
Terdapat 2 kenderaan berlainan yang menjemput rombongan kami. 1 untuk rombongan kami, 1 lagi untuk rombongan bagasi kami untuk terus dihantar ke hotel penginapan di Bandung. Hahhahaha....

Kami dibawa terus ke Pasar Baru, Bandung. Perjalanan dari Jakarta mengambil masa lebih kurang 3 jam. Macet menghantui kami sebaik sahaja memasuki Pekan Bandung. Saya dan suami sangat mengagumi pemandu-pemandu Indonesia kerana mereka mempunyai kemahiran mencilok ruang kereta yang ada, keyakinan yang tinggi untuk merapati kenderaan yang lain, ditambah pula dengan kesabaran yang sangat tinggi menempuhi macet yang sangat panjang dan lama. Walaupun macet ini merupakan suatu keburukan di mata saya dan suami, namun ia menjadi punca rezeki bagi segelintir penduduk di kawasan yang dilanda macet. Terdapat beberapa penduduk yang memberanikan diri mencari sumber rezeki yang halal dengan menjual peta Bandung, makanan dan surat khabar dengan berjalan di antara ruang-ruang kereta semasa macet dan terdapat juga yang hanya berkaki ayam.
(Macet = Kesesakan lalu lintas)
Pekan Baru merupakan bangunan membeli belah yang amat terkenal di Bandung kerana menawarkan harga yang murah lebih-lebih lagi bagi barang yang dibeli secara pukal.
Tidak sah jika tidak membeli telekung dari Bandung. Saya dan suami turut membeli beberapa telekung untuk diberikan kepada ahli keluarga. Saya mencadangkan agar pembaca yang berhajat untuk membeli belah di Bandung dapat membandingkan harga barang yang hendak dibeli dengan harga di Malaysia sebaik-baiknya. Harus diingat bahawa tidak semua barang dijual pada harga yang murah.

Kekecewaan pertama saya dan suami ialah apabila agen kami tidak menepati janji untuk berkumpul di satu tempat di Pekan Baru untuk pulang ke hotel penginapan. Agen tersebut menyuruh kami berkumpul pada pukul 4 waktu Malaysia, hampa apabila dia tiba pada pukul 6 waktu Malaysia. 2 jam kelewatan tersebut telah menyebabkan kami lewat untuk mngerjakan solat Jamak T'akhir Zohor dan Asar. Kami terus dibawa ke hotel penginapan yang terletak di Jalan Cihampelas, Bandung.

Malam pula, kami berjalan di sekitar Jalan Cihampelas. Saya dan suami lebih tertarik dengan barang yang dijual di Factory Outlet. Seluar jeans yag dijual memenuhi citarasa dan saiz suami tersayang sehingga kami membeli hampir 7 helai seluar di situ.

Hari kedua, kami ke Pekan Baru sekali lagi dan seterusnya ke Tangkuban Perahu yang terletak di Utara Bandung. Tangkuban Perahu merupakan tempat pelancongan yang popular dan terletaknya kawah gunung berapi yang masih aktif. Terdapat juga cerita dongeng di sebalik kawah ini yang dipanggil Dongeng Sangkuriang (kalau tidak silap sayalah).
Boleh dikatakan hanya Tangkuban Perahu sahaja tempat pelancongan yang dibawa oleh agen kami yang benar-benar menarik hati saya dan suami. Terdapat sangat ramai penjual yang sedaya upaya menjual barangan mereka kepada pelancong-pelancong. Suami menasihati saya supaya tidak membeli melalui penjual jalanan kerana apabila sekali kita membeli daripada seorang penjual, penjual yang lain akan sentiasa mengikuti kita sehinggalah kita membeli daripada mereka.

Kekecewaan kedua saya ialah apabila agen saya tidak membawa kami makan di tempat Makanan Padang yang pernah saya cadangkan sebelum ini berdasarkan pengalaman suami saya. Kami hanya dibawa ke kedai makanan Indonesia biasa, seolah-olah tiada perancangan dilakukan oleh agen kami. Bagi saya dan suami, kami ingin merasai makanan Padang ataupun Sunda yang sukar didapati di Malaysia.
Musollah tidak sukar didapati di Bandung. Di mana-mana sahaja pasti terdapat Musollah. Apa yang saya dan suami dapati, musollah sentiasa dipenuhi oleh muslimin dan muslimat Indonesia. Saya terkejut apabila seorang muslimat membuka telekongnya, rupanya dia memakai skirt pendek. Terdapat juga musollah yang tidak mempunyai hijab di antara lelaki dan perempuan.
Kesimpulannya ialah, walaupun orang Islam di sana memakai pakaian yang tidak menutup aurat, namun mereka tetap mengutamakan solat. Buktinya ialah kesenangan untuk mencari musollah. (hanya pendapat saya).

Seterusnya kami dibawa ke Cibaduyut yang popular dengan barangan kulit sapi. Boleh dikatakan barangan kulit yang dijual murah dengan menggunakan jenama-jenama antarabangsa yang mahal seperti Mont Blanc dan Bonia. Namun, saya dan suami tidak tertarik dengan barangan yang dijual.

Hari terakhir kami dibawa ke Mangga Dua Jakarta. Mangga Dua merupakan kompleks membeli belah yang teramat besar di Jakarta. Saya hanya membeli beberapa helai baju blaus dan sepasang jubah Indonesia. Suami pula membeli beberapa keping CD permainan Play Station 2 yang hanya dijual dengan harga 5 ribu rupiah sekeping bersamaan dengan RM1.85.
Seterusnya kami menuju ke Lapangan Terbang Soekarno Hatta, Jakarta untuk pulang ke Malaysia.

Mungkin Bandung sesuai untuk pelancong yang gemarkan aktiviti membeli-belah. Saya dan suami pula lebih mengemari pelancongan ke tempat-tempat bersejarah ataupun tempat yang mempunyai permandangan yang indah yang tiada di negara kita.
Saya sedih kerana tidak mengenali negara Indonesia, juga tidak mengenali budaya Indonesia.
Buat masa ini, saya dan suami tiada hajat untuk kembali ke Bandung.
Kami lebih berminat ke Jogjakarta bagi mengenali sejarah Candi Borobudur yang merupakan Candi Buddha terbesar pada abad ke-9 ataupun ke Bukit Tinggi untuk menikmati permandangan indah di sana.

Destinasi pelancongan saya dan suami selepas ini ialah India.
Kami berminat untuk melawat tempat-tempat wali Islam yang terdapat di sana bermula dari New Delhi ke Taj Mahal, Agra. Alhamdulillah terdapat keluarga pelajar suami saya yang akan menjadi penunjuk arah sepanjang satu bulan perjalanan mengenali bumi India.
Semoga Allah swt memudahkan setiap urusan kami.

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.