.:Prosedur Memproses Buku:.


Berikut merupakan carta alir memproses buku di Pusat Sumber Sekolah saya.

1. Merekod data buku ke dalam Rekod Perolehan Bahan Buku oleh saya.
Nombor Perolehan Buku, Nombor Panggilan Buku, Nama Pengarang, Tajuk Buku, Tempat Penerbitan, Tahun Penerbitan, Nombor Invoice, Pembekal, Punca, Harga Buku & Jumlah Muka Surat Buku.

2.
Penyediaan Slip Kerja oleh Pengawas Pusat Sumber.
Nombor Perolehan Buku, Nombor Panggilan Buku, Nama Pengarang, Tajuk Buku, Tempat Penerbitan, Tahun Penerbitan, Nombor Invoice, Pembekal, Punca, Harga Buku & Jumlah Muka Surat Buku.

3.
Automasi Buku berdasarkan Slip Kerja oleh Pengawas Pusat Sumber.

4. Menampal barcode, mengecop hak milik, menampal slip tarikh pulang, melekat nombor panggilan, membalut buku.

5.
Mencetak kad katalog buku baru dan memasukkannya dalam Rak Kad Katalog.

Memang macam senang, tetapi siapa yang pernah membuatnya pasti terasa kesusahan memproses buku.
Prosedur pertama merupakan kerja saya. Rekod Perolehan Bahan Buku merupakan satu rekod harta kerajaan yang sangat penting dan tidak boleh ditulis oleh pelajar. Bayangkan saya perlu merekod satu persatu data yang diperlukan dalam Rekod Perolehan tersebut. Jika 300 buah buku yang tiba, data 300 buah buku terpaksa dilakukan oleh saya.
Prosedur kedua dan seterusnya adalah kerja Pengawas Pusat Sumber.
Walaupun begitu, saya harus memantau setiap proses buku kerana kebanyakkan Pengawas Pusat Sumber yang melakukan proses buku terdiri daripada pelajar Tingkatan 1 dan 2.
Buku yang dibeli pula bukannya setiap minggu. Ia mengikut musim. Selalunya Pusat Sumber akan membeli sejumlah buku yang banyak pada awal tahun dan akhir tahun.
Maka, pelbagai kesilapan kerap dilakukan Pengawas Pusat Sumber disebabkan 'lupa'.

Saya telah mengajar dan mendidik beberapa Pengawas Pusat Sumber untuk membantu dalam kerja Pemfailan. Terdapat lebih daripada 40 fail di Pusat Sumber yang harus dikendalikan oleh saya. Sistem Fail juga sentiasa berubah mengikut arahan. Saya telah mengajar bagaimana hendak mengenal pasti fail yang sesuai untuk memasukkan surat tertentu. Saya juga turut mengajar dimanakah borang-borang disimpan. Dan bagaimana Fail Kuasa berfungsi. Sebenarnya saya masih lagi belajar cara menguruskan fail dengan betul.

Saya juga turut memaklumkan kepada beberapa orang Pengawas jika satu hari saya sudah tidak menjadi Guru Perpustakaan dan Media, mereka perlu memaklumkan guru yang mengantikan saya supaya merujuk bidang kerja Guru Perpustakaan dan Media dalam Fail Kuasa dan Kerja.
Segala-gala maklumat tentang Pusat Sumber Sekolah terdapat dalam fail tersebut.
Fail tersebut penat disediakan oleh saya selepas menghadiri Kusus Asas Pusat Sumber 35 jam pada pertengahan tahun lepas.

Mula-mula saya dilantik menjadi Guru Perpustakaan dan Media, saya belajar sendiri bagaimana untuk menjalankan Pusat Sumber. Disebabkan minat yang mendalam terhadap buku, saya gembira melaksankan tugas saya. Saya sedaya upaya menyesuaikan diri dengan setiap perkara yang datang. Namun, kini dari hari ke hari semangat saya kian pudar. Seakan-akan setiap perkara yang saya lakukan salah. Saya teringin untuk mengajar sepenuhnya kerana itulah minat saya.

1 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum.. kisah akak wt sy tertarik.. sy juga dilntik jd gpm..sy mmg xminat pngurusan..lgsg xde hati.. lbh2 lg bab nk uruskn buku y br masok.. sy langsong xde background psl pgurusan pss ni..aiyaakk...

Post a Comment


up