Yayasan Restu


Assalammualaikum wbt
Sudah lama tidak menulis apa-apa di sini.

Terlalu banyak kerja yang perlu disiapkan sehingga tiada masa untuk membuka blog sendiri. Komitmen terhadap kerja perlu diutamakan.
Kertas Peperiksaan Akhir Tahun pelajar perlu ditanda sebelum 4 November, jadi saya perlu berjuang berhabis-habisan untuk menyemak setiap naskah jawapan pelajar.

Semalam, 1 November 2011 saya diamanahkan untuk membawa seramai 37 orang pelajar ke Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor dan Yayasan Restu bersama seorang lagi guru pengiring.

Syukur kerana banyak ilmu yang baru diperolehi saya. Saya lebih tertarik untuk bercerita tentang lawatan saya ke Yayasan Restu yang berlokasi di Taman Seni Islam Shah Alam bersebelahan dengan Masjid Negeri Selangor.


Yayasan Restu merupakan pusat pembinaan mushaf al-Quran dan hadis, pusat seni khat, pusat seni reka motif budaya bangsa, pusat ICT al-Quran, hadis dan seni islam, pusat pendidikan seni Islam dan pelbagai fungsi yang lain.



Di sini terdapat muzium tentang sejarah awal al-Quran mula ditulis dn disalin. Terdapat juga al-Quran dari pelbagai negara yang menggunakan khat yang berlainan dan ianya sungguh indah.
Ada al-Quran yang ditulis dengan menggunakan khat Kufi Fatimi, Diwani jali, Ijazah, Farisi, Kufi Maghribi dan banyak lagi. Di Malaysia, khat yang sering digunakan ialah Khat Nasakh.

Khat Nasakh

Bagi saya, khat yang paling sukar untuk dibaca ialah Kufi Muraba' ataupun dikenali sebagai Khat segi Empat. Kedah susunan ialah bersifat memenuhi ruang.


Di muzium tersebut juga terdapat replika rumah Rasulullah s.a.w. saya dimaklumkan bahawa hanya tapak rumah tersebut sahaja yang tinggal di Mekah kerana telah dirobohkan oleh Kerajaan Arab Saudi bagi mengelakkan Khurafat.


Saya juga di bawa melihat bagaimana corak di warnakan dan al-Quran ditulis dengan menggunakan khat sebelum melalui proses-proses seterusnya.
Terasa kagum dengan usaha-usaha yang dilakukan oleh Yayasan Restu ini.
Yayasan Restu sedang berusaha keras untuk mengumpul dana bagi membina sebuah masjid di Hiroshima, Jepun.
Yayasan Restu juga turut menyumbangkan al-Quran kepada negara-negara yang miskin seperti Kemboja.
Selain itu juga Yayasan Restu turut menganjurkan pelbagai kelas agama percuma setiap hari di Taman Seni Islam Selangor. InsyaAllah saya dan suami akan ke sana pada Disember untuk mengikuti kelas-kelasnya.
Terdapat juga Kelas Pengajian Al-Quran, Kelas Tahfiz Al-Quran, Pengajian secara Talaqqi Bersanad Muttasil hingga Rasulullah s.a.w, Pembelajaran Asas Pemahaman dan Tafsir Al-Quran; dan Adab-Adab Al-Quran dan As-Sunah.
Yang berminat boleh berhubung terus dengan Yayasan Restu di talian 03-55119001 atau layari laman web Yayasan Restu.
Semoga Yayasan Restu akan terus berkembang dan maju.

0 comments:

Post a Comment


up