Tanjong Malim

Assalammualaikum wbt,
Khamis yang lepas saya ke Jabatan Agama Islam Perak yang terletak di Ipoh.
Saya telah ter-hilangkan satu fail sijil saya yang turut terselitnya Sijil Kursus Pra-Perkahwinan yang merupakan syarat wajib untuk mengisi borang permohonan perkahwinan.
Alhamdulillah saya berjaya sampai ke Ipoh dan selamat pulang ke Kuala Lumpur.
Saya singgah di Tanjong Malim untuk melihat perubahan yang telah berlaku sejak saya meninggalkan Anak Kandung Suluh Budiman.

Mula-mula saya melalui jalan ke Proton City untuk melihat tapak kampus yang telah lama terbiar. Alhamdulillah, batu-batu merah sedang giat disusun menjadi bangunan Universiti. Dari Proton City sehinggalah kampus Aminuddin Baki dan Zaaba. Mungkin 10 tahun akan datang Kampus baru Universiti baru akan siap sepenuhnya. Kemudian saya masuk ke Pekan Tanjong Malim dan saya terus ke kedai mamak yang kerap dikunjungi saya semasa belajar dahulu. "Restoran Jalal". Saya singgah dan membeli 2 ketul ayam goreng berserta kuah ayam madu yang sememangnya saya rindu sangat!!

Apa yang mengingatkan saya dengan Tanjong Malim adalah makanannya. Pertama karipap sambal yang sedap sangat dijual di hadapan Balai Polis Tanjong Malim. Karipap yang dipotong dan diletak sambal ditengah-tengahnya...fuh....lambat jer datang gerai pakcik ni, memang kempunan sangat. Bulan puasa pula tidak dijual....KEMPUNANNYA..
Kedua Restoran Jalal. Ayam gorengnya dicampur dengan kuah madu fuiyooo.....sedap!! Tiap hari makan pun tak jemu. Bayangkan ayam besar + kuah madu + nasi yang banyak + sayur = RM4.80 . Memang berbaloi jika hendak dibandingkan dengan kebanyakkan kedai Melayu di kawasan Tanjong Malim.

Jika dahulu-dahulu zaman saya belajar di Tanjong Malim. KFC Pekan Tanjong Malim sebesar 1 lot kedai sahaja. Kini ia telah berkembang menakluki 2 lot kedai. Dan.....Pizza Hut telah wujud selang 1 lot dari KFC. Memang maju sedikit dari zaman saya.
Kemudian, jika dahulu pelajar atau penduduk Tanjong Malim yang berjalan kaki mahu ke Pekan, mereka perlu melalui Fly Over motosikal yang tinggi, tidak beratap dan sangat bahaya. Namun kini Jambatan Khas untuk pejalan kaki telah dibina.
Saya tidak sempat untuk memasuki kawasan Universiti disebabkan kelewatan untuk pulang ke KL. Betapa gembiranya belajar di Pekan kecil bernama Tanjong Malim. Walaupun ia bukanlah Pekan Moden namun Pekan ini sudah cukup memenuhi keperluan saya sebagai pelajar universiti.

Sekian....selamat berbuka puasa. =)

0 comments:

Post a Comment


up