Raya

Assalammualaikum,
Raya kali ini sungguh bermakna apabila saya sekeluarga berpeluang menziarahi ramai saudara di Perak.
Saya merupakan cucu terakhir dalam keluarga abah saya. Sepupu-sepupu semuanya dah dewasa-dewasa belaka tetapi jarang ketemu disebabkan jurang yang cukup besar antara kami.
Kami ke Parit 5, Sungai Sumun untuk menziarahi Mak Ngah. Kemudian ke kubur arwah Atok, Nenek, Pak Olong dan Mak Teh.



Besoknya kami ke Bagan Datoh melawat sepupu abah, Pakcik Abu Hassan yang merupakan cikgu pencen dan kiranya senior veteren saya di UPSI. Beliau merupakan guru dari Maktab Perguruan Sultan Idris dan mempunyai kumpulan kugiran semasa menuntut di sana. Hahhahah....pemain drum tuh! Pakcik Hassan menunjukkan gambar kumpulan beliau yang diberi nama "The Hawks" sedang bergaya di pentas Dewan Suluh Budiman. Tergelak-gelak saya!. Pakcik Hassan masih smart dan sihat walaupun sudah berumur 64 tahun.



Kemudian kami singgah ke rumah Mak Uda. Penuhnya kawasan rumah Mak Uda dengan kereta anak-anaknya. Kesemua anak Mak Uda bekerja di KL dan barulah saya tahu ramainya saudara saya di KL. hahhahahha....jadi abah pun jemputlah mereka semua ke kenduri saya.



Saudara jauh akan bertemu di Majlis Perkahwinan saya. hehehhe..seperti Family Reunion.
Kemudian kami ke rumah Mak Olong dan seterusnya bersiap untuk pulang ke KL.
Perjalanan ke KL, kami singgah di Sekinchan untuk melawat saudara sebelah emak.
Emak saya sebenarnya berasal dari Bagan Serai. Kemudian Arwah Datuk berhijrah ke Sekinchan dan seterusnya ke Jengka kerana pada masa itu Felda baru dibuka untuk peneroka.
Mak merupakan orang Banjar.

Keturunan Abah pula berdarah Jawa + Rawa. Rawa merupakan suku sakat orang Negeri Sembilan. Tapi budaya dan adat Negeri Sembilan sudah lama ditinggalkan. Budaya Jawa sahaja yang masih kuat diamalkan oleh generasi Abah. Saya rasa generasi saya dah tak reti cakap Jawa atau mengamalkan adat Jawa. Antara adat Jawa yang diamalkan semasa generasi Abah ialah Upacara Pijak Tanah bagi anak yang mula mahu memijak tanah. Nasib depa semo tak cakap Jawa. Kalo cakap Jawa habis melopong jelah saya adik beradik!

Gembira rasanya dapat bertemu dengan ramai saudara. Pelbagai cerita lama diungkit dan sedara-sedara semuanya tergelak terbahak-bahak. Hahhaha...

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA KEPADA SEMUA PEMBACA.

Selamat Hari Raya kepada Syukrin yang seronok beraya di London! Seronoklah budak ni raya 2 minggu kat sana! Nak ketupat dan rendang dari London boleh?

0 comments:

Post a Comment


up