Kemerdekaan

Assalammualaikum wbt,
Sudah masuk 12 hari kita berpuasa. Semoga puasa dan segala amalan kita di bulan yang penuh kenikmatan ini diterima oleh-Nya.
Sebenarnya saya seperti tidak dapat menerima kenyataan minggu ini minggu persekolahan. Mungkin kerana saya masih terasa dalam mood cuti.
Isnin yang lepas merupakan Hari Kemerdekaan yang ke-52 bagi negara Malaysia.
Alhamdulillah sambutan tahun ini tidaklah sesosial tahun-tahun lepas. Jika dibandingkan tahun sesudah ini, sambutan kemerdekaan penuh dengan konsert-konsert dan perhimpunan yang tidak mempunyai makna. Perkara sebegini hanyalah mengundangkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Saya pernah membaca statistik kelahiran anak luar nikah yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam di Malaysia bahawa kebanyakkan anak luar nikah dilahirkan 9 bulan selepas sambutan Tahun Baru, Velentine dan Merdeka.
Terdapat segelintir individu mengambil kesempatan sambutan dengan membuat perkara yang haram di sisi ISLAM.
Saya juga masih ingat semasa saya ditemu duga untuk mendapatkan Biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia semasa di semesta 1. Kebetulan 2 hari sebelum proses temuduga merupakan Hari Kemerdekaan Negara.

Penemuramah telah bertanya kepada saya
"Bagaimanakah anda menyambut hari kemerdekaan?"

Saya dengan selamba menjawab kepada pertanyaan beliau
"Saya hanya duduk di bilik"

Beliau terkejut dan bertanya lagi
"Inikah caranya anda menyambut kemerdekaan?"

Saya pun dengan penuh yakin menjawab
"Perlukah saya menyambutnya dengan keluar dan menjerit merdeka, merdeka?
Bagi saya cukuplah sekadar berdoa supaya negara kita lebih makmur dan dilindungi Allah disamping bersyukur dengan segala nikmatNya."

Beliau dengan tidak puas hati terus menjawab
"Awak patut menyambutnya untuk menunjukkan rasa cinta awak kepada negara"

Saya pun jawablah lagi
"Setiap orang mempunyai cara yang tersendiri dan itulah cara saya menyambut kemerdekaan negara"

Selepas temu duga tersebut saya memang 100% ingat saya tidak mendapat biasiswa itu. tetapi dengan izin Allah, saya berjaya mendapatkan biasiswa tersebut.
Kurang patriotikkah saya?? Apa itu kemerdekaan?
Mungkin saya tidak patriotik kepada negara. Tetapi saya insyaAllah patriotik kepada agama saya.
Benarkah kita sudah merdeka??
Secara nyatanya ia kita merdeka, tetapi secara halus-mulusnya kita masih lagi belum merdeka.
Kita sedang dijajah secara tidak nyata dari segi ideologi, muzik, pemakaian dan pelbagai perkara lain. Kita sememangnya dijajah oleh orang Kafir yang telah berjanji untuk merosakkan iman orang Islam dengan cara apa sahaja.
Adakah kita benar-benar merdeka???
Jika kita merdeka mengapa kita masih mengamalkan cara hidup jahiliyyah???
Islam itu adalah satu cara hidup. Islam telah menggariskan segala-galanya. Islam itu mudah dan sempurna.
Semoga kita dapat mengamalkan cara hidup sebagai seorang muslimin dan muslimah yang sempurna.
Amin.

SELAMAT HARI KEMERDEKAAN KE-52 MALAYSIA

0 comments:

Post a Comment


up