Seawal pagi kami ke stesen Nagoya.
Guesthouse kami terletak berdekatan dengan stesen ini.
Kami singgah di kaunter informasi bagi mendapatkan beberapa maklumat tentang Nagoya.
Stesen Nagoya
Pusat Informasi Stesen Nagoya
Kami ke SCMAGLEV and Railway Park.
Saya amat tertarik dengan perkembangan jaringan keretapi di Jepun. Museum ini terletak 21.4 km dari Nagoya. Selepas menyemak Hyperdia kami mengambil Aonami Line dari Stesen Nagoya ke stesen Kinjofuto dengan harga tiket 350 yen seorang
Saya amat tertarik dengan perkembangan jaringan keretapi di Jepun. Museum ini terletak 21.4 km dari Nagoya. Selepas menyemak Hyperdia kami mengambil Aonami Line dari Stesen Nagoya ke stesen Kinjofuto dengan harga tiket 350 yen seorang
Bangunan SCMAGLEV and Railway Park
Interior dalam
Mesin tiket
Tiket masuk berharga 1000 yen seorang dan perlu dibeli di mesin yang berada di pintu utama.
Kemudian kami diberi pamplet peta bangunan dan tiket loteri.
Peta Tingkat 1 SCMAGLEV and Railway Park
Peta Tingkat 2 SCMLEGLEV and Railway Park
Melangkah masuk ke ruang pertama, Symbolic Rolling Stock Hall kami disambut 3 buah kereta api sebenar, Class C62 Steam Locomotive, 955 Experimental Shinkansen 300X dan MLX01-1 Superconducting Maglev
Experimental Shinkansen 300X
Fastest Electronic Multiple Units in 1996
Fastest Electronic Multiple Units in 1996
Penerangan
Sudut bacaan
Bagaimana muncung keretapi dapat mengurangkan rintangan angin.
Triangle Event Zone
Terdapat 39 gerabak kereta api yang sebenar di museum. Terdapat beberapa gerabak yang memiliki rekod dunia. Pameran di sini dapat mengembalikan kenangan era semasa ianya berfungsi.
Di sini, anda boleh melihat, menyentuh, merasa pengalaman berapa di dalam gerabak keretapi.
Railway System Learning Zone
Railway System Learning Zone
Railway System Learning Zone: Revolusi Keretapi Laju (Bullet Train)
Railway System Learning Zone
Railway System Learning Zone
Railway System Learning Zone: Landasan Bullet Train
Railway System Learning Zone
Railway System Learning Zone: Pengalaman sebenar membeli tiket Bullet Train
Railway System Learning Zone: Tiket Bullet Train
Setiap tiket yang dibeli disertakan 2 tiket untuk menyertai simulasi keretapi.
Terdapat 3 jenis simulasi dan setiap orang hanya boleh memasukkan 2 tiket dalam 2 daripada 3 kotak simulasi yang disediakan.
Semua tiket akan dipilih secara rawak dan tiket yang bertuah dapat merasai simulasi yang dimenangi dengan bayaran yang telah ditetapkan.
Lottery Simulation Ticket Box
Rezeki suami dapat merasai simulasi shinkansen N700 dengan bayaran 500 yen.
Result of Lottery Simulation
Simulasi ini seakan akan anda memandu sendiri shinkansen. Sebelum itu, guide akan megajar cara pemanduan shinkansen. Kemudian anda boleh memilih tahap kesukaran pemanduan
Simulasi Shinkansen N700
Saya pula hanya merasai simulasi biasa sahaja yang berharga 100 yen.
Simulasi Biasa
Kereta api telah banyak memberi kesan kepada masyarakat, budaya, ekonomi dan cara hidup orang Jepun.
Orang Jepun banyak bergantung kepada pengangkutan kereta api dan oleh sebab inilah, perkembangan kereta api di sini amat pesat dan sentiasa ditambah baik.
Learning & Experiencing Room
C57 Steam Locomotive
Bagaimana shinkansen mengimbangi badannya.
Series 700 class, 300 class, 100 class, 0
Di tingkat 2, terdapat Greatest Railways Diorama Room dan Diorama ini adalah yang terbesar di Jepun
Learning & Experiencing Room: Diorama
Hoji 6005
Railway History Room
Gov. Railway 1st Bus
Kami turut merasai Superconducting Maglev theater. Ianya seakan-akan kami duduk di dalam sebuah Maglev.
Tidak dilupakan eki-stamp.
Sebelum naik Aomari Line di Stesen Nagoya, JR sedang buat promosi, ada poskad keretapi, sempat capai beberapa keping dan sesuai sangat dengan eki stamp SCMLEGLEV and Railway Park.
Eki stamp yang memaparkan Series 0 Shinkansen
Cop banyak-banyak eki stamp yang cantik ini.
Cop satu dalam buku sebagai kenangan.
Rugi kalau datang Jepun tidak mendapatkan eki stamp di stesen-stesen kereta api dan tempat pelancongan.
Cop banyak-banyak eki stamp yang cantik ini.
Cop satu dalam buku sebagai kenangan.
Rugi kalau datang Jepun tidak mendapatkan eki stamp di stesen-stesen kereta api dan tempat pelancongan.
Saya rambang mata dengan semua barang di kedai ini.
Sekejap nak beli model keretapi, sekejap rasa nak beli poskad, sekejap rasa nak beli alat tulis, sekejap rasa nak beli syiling cenderamata.
Syukur suami sedarkan diri ini dari segala nafsu bukan-bukan.
Kami mengambil keputusan untuk membeli pin shinkansen sebagai cenderamata kepada keluarga dan rakan-rakan.
Ianya sesuatu yang berbeza. Magnet peti ais mahal sangat la...
Museum ini dibuka dari pukul 10 pagi hingga 5.30 petang. Kami di sini sehingga di halau.
Sebelum keluar kami ke bilik air Museum yang canggih untuk mengambil wudhuk dan solat Jama' di laman luar museum.
Seterusnya kami mengambil semula Aomori Line ke Stesen Nagoya dengan tiket berharga 350 yen seorang.
Kami pulang semasa waktu puncak, sangat ramai lelaki berkot hitam di dalam kereta api.
Berdiri sepanjang berada dalam kereta api.
Sampai sahaja kami terus ke Guesthouse, makan nasi dan serunding.
Kemudian semak email.
Alhamdulillah berjaya lanjutkan tarikh balik.
Kami pulang pada 15 Disember tetapi kami tiada penginapan untuk 2 malam.
Selepas makan dan solat di guesthouse, kami keluar untuk mencari penginapan bagi malam besok 13 Disember dan 14 Disember.
Namun rata-rata sudah penuh.
Malam ini kami berfikir untuk penginapan malam besok.
0 comments:
Post a Comment